Een Boeing 737 in huis

Deel dit artikel

,

In de garage van Nico Weesjes is geen plaats voor zijn auto. Er staat een complete Boeing 737-cockpit, 1-op-1 nagebouwd als superrealistische vliegsimulator. PC-Active vloog met Captain Nico mee vanaf ‘Vliegveld Kamerik’.

Nico Weesjes (1944) begon zijn loopbaan als ‘scheepsbeschieter’ (scheepstimmerman). In dienst van een luxe jachtenbouwer bouwde hij voor zichzelf een compleet houten jacht. 
Daarna begon hij een eigen bedrijf in winkelinterieurbouw dat hij in 1996 om gezondheidsredenen verkocht. Stilzitten bleek geen optie en na het bouwen van een pijporgel waar hij 968 uren aan werkte, werd het tijd voor een nieuw project: een vliegsimulator. Tussendoor herstelde hij van de ziekte van Kahler en een hartoperatie. “Ik heb veel geluk gehad dat ik het heb overleefd”, vertelt hij.

Vliegbrevet
Van 1975 tot 1981 vloog Nico zelf in een Robin en een Piper Cherokee bij vliegclub Rotterdam. Zo bezocht hij grote klanten van zijn bedrijf in Nederland en omstreken. Nadat het niet meer lukte om het jaarlijkse aantal minimum vlieguren te halen, ging hij vliegen op de computer. “Behalve mijn vliegbrevet heb ik ook mijn radiotelefoniebevoegdheid (RT). Taal en procedures zijn in de luchtvaart allemaal hetzelfde, of je nu in een Jumbo zit of in een Pipertje. Daar heb ik nu plezier van.”

Knowhow van HCC
Om een cockpit te bouwen, is kennis van elektronica en computers nodig. “Op internet kun je van alles vinden, maar toch is het sterk aan te raden om lid te worden van een flightsimclub voor knowhow en ondersteuning”, aldus Nico, die al vele jaren lid is van HCC en HCC!flightsimulator. “Dirk Simon en anderen van FlightSim Rijnmond hebben veel verstand van software en programma’s. Helaas zijn er maar weinig cockpitbouwers zoals ik. Op internet kom je duizend-en-een cockpits tegen, maar iedereen met twee schermen en een gashendel heeft er al eentje.”

Bij HCC!flightsimulator werd Nico geconfronteerd met een logistiek probleem. “Het is de bedoeling om je spullen mee te nemen en samen te vliegen, maar ruim 800 kilo neem je niet zomaar mee naar bijeenkomsten en beurzen. Ik heb daarom een WhatsApp-groep opgericht met enkele fanatieke cockpitbouwers, waaronder een paar piloten.”

Klik hier voor het complete verhaal.